The toerist

11 oktober 2017 - Bonaire, Nederlandse Antillen

We kennen ze allemaal: de Hollander op vakantie. Iets wat ik vaak niet probeer te zijn maar face it; wanneer je nog steeds op extatische hoogtes komt bij het zien van een flamingo mag je gewoon nog niet zeggen dat je lekker ingeburgerd bent, wel?
Oke ik ga niet om 06.00 uur 's ochtend op om een plekje te reserveren aan t zwembad (hoeft ook niet, privé zwembad 😋) en ik probeer een woordje over de grens te spreken. Ook probeer ik mij aan te passen aan andere gebruiken maar ALLES gaat hier in het Nederlands. En dan merk ik dat t toch wel erg fijn is je gewoon in je moedertaal uit te kunnen drukken of te switchen naar t Engels.
Papiaments leren? Ja zeker, alles op zijn tijd ;)
Ik ben sinds vandaag wel officieel ingeburgerd. Nog even mijn sedula (identiteitsbewijs) ophalen en dan is het officieel 🎉

Daarnaast word ik ook omgeven door toeristen. Naast de eigenaren van het terrein en nog een vaste bewoonster staat er ook een huisje voor (echte) toeristen die verhuurd worden. Meestal levert dat leuke en gezellige mensen op. Soms niet ;)

Tja en qua verdere inburgering? Ik ben hier helemaal thuis. Ben al meer dan 2 maanden op t eiland en nog steeds heb ik van die momenten dat ik denk: wauw! Hoe bijzonder is t eigenlijk dat ik 'even' naar de andere kant van de wereld ben verhuisd, alles opgegeven wat zeker en veilig voor mij was om een nieuw en uitdagend bestaan op te bouwen. En t is gelukt! Ja er waren en zijn soms echt lastige momenten maar die heb ik nog maar zelden.
Ik heb mijn plekje gevonden op werk, heb een hobby gevonden in beachtennis, een leuke vriendengroep om mij heen verzameld en voel mij hier enorm thuis. Moet er niet aan denken nu in de kou in Nederland te zitten. Ik heb nog elke dag, wanneer ik uit werk langs de turquoise zee rijd het gevoel van: ja, dit klopt, dit voelt goed, zo ontspan je na een dag werk. Wat dat betreft heeft deze reis, dit avontuur, mij alles gebracht wat ik verwachtte en op hoopte. En in de toekomst? Well see, geen idee nog wat ik hierna wil. Ik ga zien wat er op mij af komt maar geniet nu nog met volle teugen van Bonaire en alles wat ik elke week weer mee maak.